W jakim kierunku rozwinęła się teoria i praktyka pedagogiczna Marii Montessori? Czy myśl pedagogiczna M. Montessorii i założenia metodyczne dają możliwości twórczych inspiracji praktycznych? Jakie w tej koncepcji jest miejsce dla twórczego rozwoju nauczyciela i ucznia? Czy współcześnie praktycy pracujący metodą M. Montessori bezkrytycznie trzymają się zasad i założeń opracowanych przez nią prawie sto lat temu? Jak współcześnie rozumie się myśl M. Montessori dostosowania sposobu podejścia pedagogicznego do dziecka, mając na uwadze dziecko każdej kultury i epoki?
Na te i na wiele innych pytań stara się odpowiedzieć autorka w swej książce, którą dedykuje studentom pedagogiki i psychologi, nauczycielom wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, katechetom, rodzicom i dzieciom, z którymi praca przynosi jej tak wiele radości.
Fragment recenzji:
(...) Autorka, wykorzystując całą dostępną literaturę – głównie w języku włoskim, miała możliwość zweryfikowania wielu, niejednokrotnie błędnych interpretacji, jakie funkcjonowały w odniesieniu do systemu montessoriańskiego. Dzięki tak solidnej analizie czytelnik może nareszcie poznać istotę i założenia tego systemu (...)
Prof. dr hab. Marian Śnieżyński