książki dla dzieci, księgarnia dla dzieci, księgarnia sopot, książki edukacyjne

Umysł dziecka

Umysł dziecka

  • ISBN: 9788311167995
  • Ocena
  • Maria Montessori (1870-1952) była włoską lekarką i pedagożką, która pod wpływem oświadczeń pracy z dziećmi z problemami psychicznymi i
  • Pełny opis
Wymiary135 x 215 mm
Liczba stron224
Oprawamiękka


Maria Montessori (1870-1952) była włoską lekarką i pedagożką, która pod wpływem oświadczeń pracy z dziećmi z problemami psychicznymi i ubogimi stworzyła nową metodę wychowawczą. Jej podstawą jest nieskrępowany rozwój dzieci na różnych płaszczyznach zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami. Należy wykorzystać ich naturalną kreatywność, ciekawość świata, chęć uczenia się, rozwoju współpracy i zabawy z innymi dziećmi. Dotyczy to zwłaszcza okresu do 6. roku życia, gdy dzieci rozwijają się najszybciej, a ich umysł jest najbardziej chłonny. Dorośli - rodzice, nauczyciele i opiekunowie - powinni je w tym wspierać, a nie formować za pomocą nakazów i kar. Tę metodę do dziś stosuje się w przedszkolach Montessori. „Umysł dziecka” to jedna z najważniejszych prac Marii Montessori, a jej spostrzeżenia i rady są ciągle aktualne.

(…) Dziecko jest źródłem miłości. Kiedy się z nim stykamy, czujemy dotyk miłości. Miłość tę trudno zdefiniować. Wszyscy ją odczuwają, ale nikt nie potrafi opisać jej źródeł, ocenić w pełni jej konsekwencji ani dostrzec jej siły jednoczącej ludzi. Kiedy mówiliśmy o dziecku, czuliśmy się i czujemy coraz bardziej zjednoczeni w braterskich odczuciach mimo wszelkich różnic rasy, religii i pozycji społecznej. Dzieci przezwyciężają nieufność i odrzucenie, które zawsze są obecne w codziennym życiu ludzi i grup społecznych.

W obecności dziecka opuszcza nas nieufność, stajemy się delikatni i życzliwi; bowiem kiedy skupiamy się wokół dziecka, ogrzewa nas płomień życia, który płonie tam, skąd życie wzięło początek. W emocjach dorosłych współistnieją nienawiść i miłość. Ale miłość jest uczuciem fundamentalnym, a nienawiść nabytym, zapożyczonym. Miłość, jaką odczuwamy wobec dziecka, musiała potencjalnie istnieć kiedyś także wśród ludzi, skoro tworzyli wspólnoty, bo bez miłości nie ma wspólnoty (…).

Z przedmowy do pierwszego polskiego wydania:

(...) Myśl pedagogiczna zawarta w tej monografii jest wynikiem wieloletniej obserwacji dziecka i naukowej refleksji Marii Montessori nad jego rozwojem od chwili poczęcia aż do osiągnięcia dojrzałości, ale także nad konwencjonalną edukacją, która w tych czasach intensywnie się zmieniała pod wpływem tak zwanego Nowego Wychowania. Wszystkie powstające na początku XX wieku koncepcje mają wspólną genezę. Jest to dziecko, którego nie można już traktować jako „miniaturę człowieka dorosłego”, ale jako osobę intensywnie rozwijającą się, kształcącą swoją osobowość i wszystkie istotne cechy charakteryzujące istotę ludzką.


  • Brak komentarzy

Najczęściej kupowane z tym produktem

Twój koszyk
brak produktów w koszyku
0,00 zł
Sprawdź koszyk

Kategorie Mapa strony

Ostatnio oglądane